07 augusti, 2006

Publicerad insändare; Smålandstidningen



Lärlingsutbildning, ett verktyg mot skoluppgivenhet

Mer än 1500 elever lämnar grundskolan utan godkänt betyg i något ämne alls. I praktiken har dessa elever trots skolplikten hoppat av grundskolan. Det finns säkert flera förklaringar men gemensamt för dessa unga människor att de ges inte betydelse i den skolpolitiska debatten.

Min fråga blir; vilken framtid väntar en 15-åring som inte gått färdigt grundskolan och därmed varken har kunskap nog för gymnasieutbildning eller arbetsmarknaden? Att hoppa av grundskolan eller vända grundskolan ryggen är en väg som leder till utanförskap. Varje ansträngning måste göras för de elever som saknar motivation, vill hoppa av skolan eller är allvarligt skoltrötta. För många beror skoltröttheten på en känsla av att ständigt ligga efter. Kraven blir till slut orealistiska och elever vänder då skolan ryggen. Kanske inte så konstigt för vem söker sig till en miljö där den egna identiteten är att vara sämst i klassen?

Viktigast är insatser i tidiga år med kunskapstester vars resultat får visa vilka extra insatser som behövs. Har detta inte gått vägen bör möjligheten att påbörja en lärlingsutbildning redan under grundskolans senare del vara möjlig. Jag pratar inte om praktikplatser som saknar undervisning, utan om företagsförlagd praktisk yrkesutbildning, som kombineras med att ämnen läses i grundskolan i egen takt. Jag är övertygad om att lärlingsutbildningen kommer att visa behovet av ämneskunskaper och därmed också öka motivationen för den skoltrötta att jag faktiskt har nytta av de kunskaper som erbjuds.

Att den socialdemokratiska regeringen fullständigt misslyckats sin skolpolitik blir allt tydligare. Inte minst för de elever som har det svårast. Det krävs ett starkare och tydligare stödsystem som håller kvar och inte minst motiverar elever i skolan. Det får inte längre tillåtas att fler unga hamnar i kunskapslöshet och utanförskap. Alla ska ges möjlighet att nå grundskolans kunskapsmål, lärlingsutbildning är en väg.

Inga kommentarer: